Hot one

Sunday, September 23, 2012

Perdebatan Cemburu.


Seperti biasa saya mulakan penulisan entri dengan lafaz Bismillahirramannirrahim. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Tiba-tiba rasa terdetik di hati untuk menulis soal cemburu. Apa itu cemburu? Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi eempat mentafsirkan cemburu sebagai suatu perasaan iri hati akan seseorang. Perasaan ini termasuklah cemburu akan kejayaan orang lain dan kelebihan individu yang lain.
Perlukah cemburu ini sebenarnya? Berbalik kepada tajuk, di sinilah mulanya perdebatan tentang cemburu.

In my opinion, I do think that jealous is needed in individual’s self. Jealous is a feelings that if you treated it well, it will produce good outcome and vice versa. In my case, I admit that I ever feel jealous with my friends. This happens to me when I am in primary schools. I went to a school where the community speaks good English. At that time, I am weak in English. Very weak. I felt jealousy when my friends spoke English. I could not join because I felt embarrassed.  In order not to be left out, I forced and pushed myself off my limit. I learnt English until I am able to communicate in English with them. This is why jealous is important.

Namun, di sebalik itu, cemburu juga mempunyai sifat buruknya. Cemburu boleh mengakibatkan pelbagai perasaan lain wujud dalam diri. Bermula dengan cemburu, benci dan dendam kesumat boleh tercetus. Tatkala perkara ini terjadi, kita tidak akan dapat bergaul dengan baik dena mesra dengan orang lain. Sifat negatif ini meruntuhkan diri sendiri dan tidak berguna.  Makin besar perasaan dengki dan cemburu yang ada pada seseorang, makin besar pula api kesengsaraan dan kegelisahan jiwa dan perasaannya. Makin lama perasaan ini dipendam dalam jiwa, maka akan makin banyak perubahan-perubahan buruk akan lahir pada tingkah-laku dirinya. Dia akan cenderung untuk mengumpat, merendah-rendahkan serta mengecil-ngecilkan kebolehan dan kejayaan orang lain nescaya lambat laun tembelangnya akan terbuka. Akibatnya dia tidak akan disukai dan digemari di dalam masyarakat pergaulannya.

I want to share another story. This is a true story that I heard myself from my friend. She is a good friend of mine. We did share many stuffs including our problems. One day, she told me, she said that “Aku jealous la. Biasanya dia rapat ma aku tapi sekarang dia macam jauh sudah sama aku.” I replied “ Rileklah. Karang dia balik juga jumpa ko tu.” “Tapi kenapa aku rasa cemburu ah? Dia kawan aku saja pun.” “Mungkin kamu sangat rapat dan bila terjarak sikit rasa lain”. Well, I knew what she was thinking. She was thinking something might go wrong with their relationship. Girls’ friendship is so hard to understand I guess. Haha.
In that situation, it is obvious that my friend was jealous when her own best friend does not talk and mingle with her that day (next day it is back to normal). She was very upset and kept on thinking why why and why. I am sad to see her face. She does not have the energy for the whole day till class ended. Well, I learnt that jealousy is a strong feeling that is hard to deal with.

Terdapat juga cemburu kepada si ‘dia’. Paham-paham sajalah siapa yang dimaksudkan dengan ‘dia’. Kes cemburu ini paling berbahaya. Manusia sanggup berbunuh gara-gara cemburu. Apa yang penting setiap pasangan hendaklah berfikiran dengan lebih terbuka tentang perhubungan mereka. Tak perlu dikongkong buah hati kita. Wajib tahu bahawa hati pasangan kita hanya ada diri kita di dalamnya. Kerana terlebih cemburu, pasangan boleh berpisah. Awas. Jangan sampai perkara ini berlaku.

Ada juga cemburu apabila melihat seseorang boleh melakukan sesuatu yang ekstrem bersama kawan yang lain. Ya. Pasti cemburu itu wujud. When you see that someone is doing something extreme with someone else, you feel like doing it also. Though you say you cant do it, you really wish you can. Envy will surrounds you for sure. You will definitely say “ How I wish to do that too.” No matter how hard to try to do it, you will never do it coz of your own emotions than is fighting in yourself. Akhirnya, terpaksalah kita menelan pahit dan kuatkan jiwa dan raga.
Sebenarnya, kita tidak perlu perasaan cemburu ini. Allah ciptakan kita mempunyai kelebihan dan keistimewaan sendiri. Jika orang lain Berjaya, kita juga boleh berjaya dengan kelebihan yang kita ada. Cuba ubah rasa cemburu kepada sesuatu yang lebih baik. Walau betapa kuat rasa cemburu tersebut, kuatkan lagi perasaan untuk melawan rasa cemburu tersebut. Walaupun adakalanya terpaksa menanggung derita.

Akhir kata, jangan cuba menjadi penyaing yang menyeksa dan menghalang kejayaan orang lain. Belajarlah untuk berfikiran positif dalam semua benda. Allah cintakan umat-Nya yang bersifat penyabar. Sabarlah jika rasa cemburu itu terlalu kuat untuk ditanggung. Dekatkan diri kepada sang pencipta. Jangan kerana cemburu, segalanya binasa. Mungkin masih ada persepsi lain tentang cembur. Inilah namanya “Perdebatan Cemburu”.

No comments:

Post a Comment